Db., 2022. 09. 11. (v)
2Kir 2,13-15a.19-24
2Kir 4,1-7
Isten Szelleme Elizeuson-1
- 20 -
Folytatjuk a sorozatot a Szt. Sz.-ről. Most – és még egy alkalommal – Elizeus próféta csodatettein keresztül bepillanthatunk az Úrnak a Szt. Sz. által végzett munkájába, és annak a számunkra szóló üzenetébe.
Elizeus sok csodát tett, de most csak négyről lesz szó: A Jordán vizének szétválasztásáról, a jerikói forrásvíz meggyógyításáról, a csúfolódók megátkozásáról, és az özvegyasszony olajának megsokasításáról.
Mindig tartsuk szemünk előtt, amit az Úr Jézus mondott a Szt. Sz.-ről! Ján 16:14: Az engem dicsőít majd, mert az enyémből vesz, és megjelenti nektek. A Szt. Sz. minden cselekedetével J. Kr.-t dicsőíti, és ezt előttünk is fel akarja fedni.
1.) A Jordán vizének szétválasztása. Olv. 2Kir 2,13-15a.
A nagy vizeken való csodálatos átkelés szellemi értelemben a halálba adott és a halálból feltámadt életet jelenti. A régi élet végét, és egy új kezdetét. Így volt ez a Veres-tengeren való átkelésnél is. Az egyiptomiaknak a halált jelentette, Izraelnek az életet. Vége lett az egyiptomi rabságnak, új élet kezdődött a pusztai vándorlással. Amikor 40 év pusztai vándorlás után átmentek a Jordánon, akkor vége volt a pusztán át vezető útnak, és új élet kezdődött az ígéret földjén.
Hasonló volt Jónás esete is a tengerben és a hal gyomrában. Csodálatosan menekült meg. A háborgó tenger a halált jelentette számára, de a hal kivetette a szárazra, ami az életet jelentette. Maga az Úr mondta, hogy Jónás esete az Ő halálát és feltámadását szimbolizálja.
Amikor az Úr elkezdte a küldetését, először a Jordánhoz ment, és bemerítkezett. Ezzel már akkor jelezte, hogy életét halálba adja, de az Atya feltámasztja. Az Ige bemerítésnek nevezi Izraelnek a Veres-tengeren való átkelését is. 1Kor 10:2 És mindnyájan Mózesre keresztelkedtek meg a felhőben és a tengerben.(Mózesbe merítkeztek be.)
Mikor Illés átment a Jordánon, akkor az a földi életének, küldetésének a végét, és egy egészen új élet kezdetét jelentette az Úrnál a mennyben. Elizeusnak a Jordánon való átkelése az addigi, Illés melletti életének végét jelezte, ugyanakkor az új, a Szt. Sz. által megerősített, felelősségteljes szolgálatának a kezdetét jelentette.
Nekünk is ugyanez az utunk. Minket Isten Krisztusba merített, Kr.-al együtt haltunk meg és támadtunk fel. Erről teszünk bizonyságot a bemerítéssel. A Szt. Sz. azt végzi minden hívő emberben, hogy hit által fogadja el, és akkor az életében valósággá lesz, hogy Kr.-al együtt meghalt a világ, a bűn és önmaga számára, de fel is támadt Vele együtt, hogy ezután ne magának éljen, hanem J. Kr.-nak. Így indult Elizeus, és így menjünk mi is az Úrral halálba adott régi, és feltámadt új életben a számunkra kijelölt életútra és szolgálatra!
2.) A jerikói forrásvíz meggyógyítása. Olv. 2Kir 2:19-22.
Elizeus akkor Jerikóban lakott. Hozzá fordultak a város férfiai a problémájukkal: 19.v.: Íme e város jó lakóhely volna, … de a vize ártalmas, és a föld gyümölcsét meg nem érleli. Ártalmas víz és gyümölcstelen élet.
Mit jelent ez? Az életünk Szt. Sz. nélkül terméketlen, gyümölcstelen, de a Szt. Sz. által áldottá lesz. Bizonyára emlékezzünk az Úr szavaira: Ján 7:38-39 Aki hisz énbennem, amint az írás mondotta, élő víznek folyamai ömlenek annak belsejéből. Ezt pedig mondja vala a Szellemről, amelyet veendők valának az Őbenne hívők. Akiben Szt. Sz. van, abból nem ártalmas víz ömlik, hanem olyan, aminek nyomán gyümölcs érlelődik, a Szt. Sz. gyümölcse: szeretet, öröm, békesség, béketűrés, szívesség, jóság, hűség, szelídség, mértékletesség.
Mi hiányzott a vízből? A só, amelyet új csészében hoztak. A só megvéd a romlástól. Ez Kr. feltámadt életét jelképezi. Új csésze, új edény az Ő feltámadt teste, ami a sót, az Ő romolhatatlan, dicsőséges életét hordozza. Ezt az életet osztotta meg velünk, hívő emberekkel. 21.v.: Ő pedig kiment a forráshoz, és bele veté a sót, és monda: Ezt mondja az Úr: Meggyógyítottam e vizeket; nem származik ezután azokból halál és idétlen termés. Fogadjuk ezt hittel el, hogy a Szt. Sz. által Kr. élete van bennünk, és ha kiárad belőlünk, mint élő víz, áldás lesz a környezetünk számára is. A Szt. Sz. gyümölcse az Atyát dicsőíti, de az emberek számára is áldásul szolgál. Kol 4:6 A ti beszédetek mindenkor kellemetes [legyen], sóval fűszerezett; hogy tudjátok, hogy mimódon kell nektek kinek-kinek megfelelnetek.
21.v.: Meggyógyítottam e vizeket! Az újonnan született hívőkben él Kr. és él a Szt. Sz. Isten meggyógyított! Meggyógyultunk! DE még a testünk a régi, benne van a bűn, amiből halál és idétlen termés származhat. Az a felelősségünk, hogy ezt a Szt. Sz. segítségével öldököljük meg, az új, krisztusi életet pedig tápláljuk, hogy erősödjön bennünk. Akkor élő víznek folyamai ömlenek belőlünk. Úgy legyen!
3.) A csúfolódók megátkozása. Olv. 2Kir 2,23-24.
Erről a múltkor is volt szó, de most másra szeretnék rávilágítani. Láttuk, hogy Béthelben bálványimádás folyt. Azonban Béthelben voltak próféták is. 2Kir 2,2-3: És mikor lemenének Béthel felé: Kijövének a próféták fiai, akik Béthelben valának, Elizeushoz, és mondának neki: Nem tudod-e, hogy e mai napon az Úr elragadja a te uradat tőled? És monda: Tudom én is, hallgassatok.
A bétheli fiatal prófétáknak is kijelentette az Úr, hogy Illést felragadja az égbe. Úgy látszik erről beszélhettek Béthel lakóinak, és tudtak róla a gyerekek is, akik így csúfolták: Jöjj fel, kopasz. A gyerekek a csúfolódásában a „jöjj fel vagy menj fel” Illés felvitelével kapcsolatos. Az elragadtatás miatt csúfolták Elizeust, aki nem sokkal előtte ott járt Illéssel.
Most is vannak csúfolódók! 2Pét 3:3-4 az utolsó időben csúfolkodók támadnak, akik saját kívánságaik szerint járnak, és ezt mondják: Hol van az ő eljövetelének ígérete? Mert amióta az atyák elhunytak, minden azonképpen marad a teremtés kezdetétől fogva. Ez a csúfolódás azért súlyos bűn, mert Isten szavahihetőségét kérdőjelezik meg. Azt mondják: Az Úr megígérte, hogy J. Kr. visszajön, megígérte az elragadtatást, de nem lesz abból semmi, mert hiába várták a hívők már 2000 éve! Ezzel Istent vagy hazugnak, vagy tehetetlennek bélyegzik. De azt is jelenti, hogy J. Kr.-t sem szeretik. Márpedig meg van írva: 1Kor 16:22 Ha valaki nem szereti az Úr Jézus Krisztust, legyen átkozott! Maran atha. (= „Urunk eljön”, vagy „Jöjj, Urunk!”) Ugye világos az összefüggés az Úr eljövetelének, az elragadtatásnak a tagadása, az Úr Jézus nem szeretése valamint az átok között?! Elizeus ezért átkozta meg a csúfolódókat, nem személyes sérelem miatt. Istent és J. Kr.-t csúfolók ma is átok alatt vannak, és annak minden súlyos következménye eléri őket is, mint azt a 42 gyereket, ha meg nem térnek.
4.) Az olaj megsokasítása. Olv.2Kir 4,1-7.
Ebben a történetben is a Szt. Sz.-ről van szó. Az olaj ugyanis a Szt. Sz. képe a Bibliában. Megjegyzem, hogy a példázatoknál és az előképeknél arra kell vigyáznunk, hogy nem szabad szellemi következtetést levonni annak minden apró részletéből. Pl. a próféta azt mondta, 7.v.: Menj el, add el az olajat, és fizesd ki hiteleződet; te pedig és a te fiaid éljetek a maradékából. Semmiképpen nem magyarázhatjuk úgy, hogy a Szt. Sz.-et el lehet adni, abból pénzt lehet keresni. Ezt akarta Simon varázsló is. Apcs 8:18 Mikor pedig látta Simon, hogy az apostolok kézrátétele által adatik a Szt. Sz., megkínálá őket pénzzel. Rossz vége lett!
Viszont Elizeus történetében, az olaj megszaporításában szereplő üres edények fontos igazságra világítanak rá.
Mi ennek az üzenete számunkra?
A hívő emberek az Úr edényei, és Ő azt szeretné, hogy teljesedjünk be Szt. Sz.-el. Mint ahogy az olaj betöltötte az üres edényeket, úgy töltse be a Szt. Sz. testünket, lelkünket, szellemünket, életünk minden területét Meg van írva, hogy a testünk a Szt. Sz. temploma. De az Úr nemcsak a testünkre tart igényt, amikor Szt. Sz.-ét adja, hanem az egész emberre. Pálról azt mondta: Apcs 9:15 ő nekem választott edényem, hogy hordozza az én nevemet a pogányok és királyok, és Izrael fiai előtt. Mindenestől választott edénye, nemcsak a teste.
Világos, hogy az olaj számára olyan edény kellett, ami megfelel 3 követelménynek: 1. Üres legyen. 2. Tiszta legyen. 3. Álljon rendelkezésre.
Mit jelent, hogy üres legyen az edényünk? Azt, hogy ne töltsön be más. Legyünk teljesen nyitottak, megüresítettek az Úr Szellemének a befogadására. Ne foglaljanak le e világ gondjai, terhei. Azokat vessük az Úrra! A lelkünk legyen nyitott az Úr számára: Áldjad én lelkem az Urat, egész bensőm az Ő szent nevét! Az érzelmeimet, a gondolataimat, az akaratomat ne foglalják el hiábavalóságok. Nem mindegy mit nézek, mit olvasok, miről gondolkodom. Csak az Úr számára megüresített ember tud beteljesedni Szt. Sz.-el.
Mit jelent, hogy tiszta legyen az edényünk? Óhatatlan, hogy e világ szennye ne érintsen meg. De azonnal vigyük az Úrhoz, hogy vérével és Igéjével megtisztítson. Ítéljünk meg magunkban minden bűnt, minden helytelen dolgot. 1Pét 1:15-16 amiképpen szent az, aki elhívott titeket, ti is szentek legyetek teljes életetekben; Mert meg van írva: Szentek legyetek, mert én szent vagyok. Ne csak úgy legyünk szentek, hogy az Úr elválasztott a maga számára, hanem úgy is, hogy az Úrhoz méltóan járjunk, szentül éljünk!
Mit jelent, hogy álljon rendelkezésre az edény? Azt, hogy szánjuk oda magunkat az Úrnak, tegyen velünk, amit akar. Az özvegyasszony nem tudott addig olajat tölteni az edényekbe, míg a szomszédok azokat oda nem adták, oda nem szánták. Az Úrnak való odaszánás Neki való engedelmességet jelent. Róm 6:16 Avagy nem tudjátok, hogy akinek oda szánjátok magatokat szolgákul az engedelmességre, annak vagytok szolgái, akinek engedelmeskedtek.
Befejezem:
Négy történetet olvastunk Elizeus életéből a Szt. Sz. munkájával kapcsolatban.
1. A Jordán vizének szétválasztásával a Szt. Sz. arra mutat rá, hogy Kr.-ban meghaltunk a régi életünknek, és új életre támadtunk fel.
2. A forrásvíz meggyógyítása a gyümölcstermő életről szól.
3. A csúfolódók megátkozása azt jelenti, hogy az új, krisztusi életünk a 2Kor 2:16 szerint az elkárhozók számára halál illatja halálra.
4. Az olaj megsokasítása pedig a Szt. Sz.-el való beteljesedésről szól, aminek a feltétele a teljes valónk megüresítése, tisztán tartása és az Úr rendelkezésére bocsátása, vagyis a Neki való engedelmesség.
Adja az Úr, hogy így legyen mindnyájunk életében! Ámen.